ΘΕΜΑΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Κωδικός μαθήματος
13Κ19_15
Μονάδες ECTS
4,5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Μ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΚΑΝΕΝΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να εμβαθύνουν οι φοιτητές στη μελέτη της βυζαντινής ιστορίας και ειδικότερα να κατανοήσουν τις εξελίξεις εκείνες οι οποίες οδήγησαν στη μετάθεση του κέντρου βάρους της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας από τη Δύση στην Ανατολή, καθώς στη σταδιακή διαμόρφωση μιας νέας πολυεθνικής αυτοκρατορίας με κέντρο την Κωνσταντινούπολη που επιβίωσε περισσότερο από 11 αιώνες.

Εξετάζονται αναλυτικά ο γεωγραφικός χώρος και τα γεγονότα-σταθμοί, που καθόρισαν τις παραπάνω εξελίξεις κατά περιόδους. Στο πλαίσιο του μαθήματος, επιλεγμένες άμεσες και έμμεσες ιστορικές πηγές αναλύονται, σχολιάζονται και αξιολογούνται και με τον τρόπο αυτό οι φοιτητές εξοικειώνονται με τη σύγχρονη μεθοδολογία έρευνας σε θέματα της βυζαντινής ιστορίας και εμβαθύνουν την ιστορική τους γνώση ως προς το περιεχόμενο, τις μεθόδους και την κατανόηση των ιστορικών φαινομένων.

 

Οι φοιτητές που ολοκληρώνουν επιτυχώς το μάθημα είναι σε θέση:

• να γνωρίζουν τους κύριους σταθμούς στην εξέλιξη των βυζαντινών σπουδών

• να οριοθετούν με σαφήνεια τις κύριες περιόδους και υποπεριόδους της βυζαντινής ιστορίας

• να γνωρίζουν τα σημαντικότερα γεγονότα της βυζαντινής ιστορίας και να εξηγούν τα αίτια και τις συνέπειές τους

• να αναλύουν τα κύρια χαρακτηριστικά σε πολιτικό, στρατιωτικό και πολιτιστικό επίπεδο της κάθε περιόδου

• να μπορούν να συνδέουν επιμέρους γεγονότα με το πνεύμα και τις τάσεις μιας περιόδου

• να διατυπώνουν τεκμηριωμένη γνώμη και να συνθέτουν πειστικές και αξιόπιστες αναλύσεις για τον χαρακτήρα της βυζαντινής αυτοκρατορίας και τον σημαντικό της ρόλο σε επίπεδο πολιτικό και πολιτισμικό μεταξύ Ανατολής και Δύσης.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Εξοικείωση με το ερευνητικό αντικείμενο της Βυζαντινής Ιστορίας

• Πολυσχιδή ικανότητα στην αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών μέσα από τη χρήση της διεθνούς βιβλιογραφίας και των νέων τεχνολογιών

• Επικαιροποίηση της γνώσης και προσαρμογή σε νέες ερευνητικές μεθόδους και συνθήκες

• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

• Εφαρμογή των επιστημονικών και επαγγελματικών του δεξιοτήτων και σε διεθνές περιβάλλον

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Ανάπτυξη των βυζαντινών σπουδών. Οριοθέτηση πεδίων έρευνας και η εξέλιξη της ερευνητικής μεθοδολογίας. Νέες κατευθύνσεις και προοπτικές της ιστορικής έρευνας για το Βυζάντιο.

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ostrogorsky G., Iστορία του Bυζαντινού Kράτους, 3 τόμοι, Aθήνα 2001

 

 

Ο όρος «Βυζαντινός». Εθνολογική σύνθεση, πληθυσμός και γεωγραφία της βυζαντινής αυτοκρατορίας. Ο χαρακτήρας της βυζαντινής αυτοκρατορίας.

Διαχωρισμός της βυζαντινής ιστορίας σε περιόδους και υποπεριόδους.

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ostrogorsky G., Iστορία του Bυζαντινού Kράτους, 3 τόμοι, Aθήνα 2001

 

 
Πηγές της βυζαντινής ιστορίας

Β. Νεράντζη-Βαρμάζη, Βυζαντινή Ιστορία 324-1453, Κατερίνη 2007: MATI

 

 
Η περίοδος 324-491

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η περίοδος 491-641

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η περίοδος 491-641

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Οι «Σκοτεινοί αιώνες»: 641-867

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η πρώιμη Μακεδονική δυναστεία: 867-1025

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η πρώιμη Μακεδονική δυναστεία: 867-1025

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η περίοδος της αστικής «αριστοκρατίας»: 1025-1081

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η περίοδος της στρατιωτικής «αριστοκρατίας»: 1081-1204

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Η Λατινική κυριαρχία: 1204-1261

 

Η ανάκτηση και η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως: 1261-1453

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Η ανάκτηση και η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως: 1261-1453

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

 
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
Πρόταση 2
Πρόταση 3 ……
Πρόταση 4 ……
Άλλο ……
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

POWER POINT

E-CLASS

Ε-MAIL

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 13 Χ 3 = 39 ώρες
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ 70,5 ώρες
ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ 1 Χ 3 = 3 ώρες
   
ΣΥΝΟΛΟ 112,5

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Α. Σαββίδης – B. Hendickx, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία, Αθήνα 2007: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

Ralph-Johannes Lilie, Εισαγωγή στη Βυζαντινή Ιστορία 284-1461, Αθήνα 2003: ΗΡΟΔΟΤΟΣ

C. Mango (επιμ.), Ιστορία του Βυζαντίου, Αθήνα 2006: Ι. Δουβίτσας & ΣΙΑ Ε.Ε.

Ostrogorsky G., Iστορία του Bυζαντινού Kράτους, 3 τόμοι, Aθήνα 2001 (πιθανόν να υπάρχει πανομοιότυπη παλαιότερη ή και νεώτερη έκδοση): εκδ. Στεφ. Δ. Bασιλόπουλος

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ, τομ. Ζ', Η. Θ, Αθήνα 1978: Εκδοτική Αθηνών Β. Νεράντζη-Βαρμάζη, Βυζαντινή Ιστορία 324-1453, Θεσσαλονίκη 2022: ΓΡΑΦΗΜΑW. Treadgold, Βυζάντιο. Επίτομη Ιστορία, Αθήνα 2007: ΘΥΡΑΘΕΝ

Δ. Σταθακόπουλος, Μικρή ιστορία της βυζαντινής αυτοκρατορίας, Αθήνα 2014: ΠΑΤΑΚΗΣ